امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
۱۳۹۸/۱۱/۳۰- ۱۱:۴۰ - مشاهده: ۵۳۸۷

بررسی فرصت ها و تهدیدات موافقتنامه تجاری ایران و اتحادیه گمرکی اوراسیا

سیمنار تخصصی هفتگی دانشکده روابط بین الملل به بررسی «فرصت ها و تهدیدات موافقتنامه تجاری ایران و اتحادیه گمرکی اوراسیا » اختصاص یافت. آقای دکتر عزیز منصوی، رئیس اداره سازمان های مالی و تجاری وزارت امورخارجه سخنران این نشست بود که در تاریخ 29 بهمن ماه در محل سالن اندیشه دانشکده برگزار شد.

سیمنار تخصصی هفتگی دانشکده روابط بین الملل به بررسی «فرصت ها و تهدیدات موافقتنامه تجاری ایران و اتحادیه گمرکی اوراسیا » اختصاص یافت. آقای دکتر عزیز منصوی، رئیس اداره سازمان‌های مالی و تجاری وزارت امورخارجه سخنران این نشست بود که در تاریخ 29 بهمن ماه در محل سالن اندیشه دانشکده برگزار شد. رئوس مطالب طرح شده به شرح ذیل است:
آقای منصوری، امضای این موافقتنامه توسط جمهوری اسلامی ایران را در راستای حمایت از سیاست چندجانبه گرایی و توسعه روابط منطقه ای با همسایگان دانست. به نظر وی یکجانبه‌گرایی تهدید و چالش عمده‌ای است که نظام بین‌الملل با آن مواجه است. سازمان تجارت جهانی به خاطر یکجانبه‌گرایی آمریکا با بحران وجودی روبه رو شده است؛ اما چند‌جانبه‌گرایی زمینه‌سازی مقابله با تروریسم، حل اختلافات منطقه‌ای و همکاری‌های بین‌المللی را ممکن می‌سازد.
ایشان در مورد جایگاه اتحادیه اقتصادی اوراسیا اظهار داشت: بیشترین حجم صادرات و واردات این اتحادیه مربوط به روسیه است که صادرات آن ۶۳ درصد و واردات ۳۴ درصد را دربرمی‌گیرد. از نظر حجم تجارت ایران، چه در زمینه واردات و چه در زمینه صادرات، کشورهای این اتحادیه در رتبه‌های میانی قرار دارند؛ اما چین تقریباً همیشه رتبه اول روابط تجاری با ایران است. مهمترین صادرات این اتحادیه کالاها و تولیدات معدنی است که ۵۵ درصد صادرات را به خود اختصاص داده است و مهمترین واردات آن ماشین‌آلات و تجهیزات می‌باشد.
رئیس اداره سازمان‌های مالی و تجاری در خصوص جایگاه ایران در اتحادیه گمرکی اوراسیا بیان داشت که ۴۰درصدصادرات غیرنفتی ایران به کشورهای اتحادیه را بخش صنعت تشکیل می‌دهد. طبق آمار سال ۱۳۹۷ بازار فروش ما اول چین بوده است و کشورهای اوراسیا در رتبه‌های میانی قرار دارند؛ اما با این حال توازن تجاری ما با کشورهای اتحادیه به نفع آنهاست یعنی ما بیشتر واردکننده هستیم تا صادرکننده.
به نظر وی فرصت های امضای موافقتنامه با اتحادیه گمرکی اوراسیا برای جمهوری اسلامی ایران عبارت است از:
1. با توجه به نقش برجسته روسیه در اوراسیا تعامل ما با این اتحادیه باعث بهبود روابط با روسیه خواهد شد .
2. تعامل با اتحادیه یعنی تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و تقویت چندجانبه‌گرایی
3. این تعامل در راستای قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است که بر ارتباط با همسایگان تاکید دارد.
4. گسترش ظرفیت صادرات به کشورهای همسایه که در آنها مزیت تجاری داریم.
5. در جهت ایجاد صلح در منطقه
6. ارتقای قدرت رقابت کالاهای داخلی و بین‌المللی و امکان برقراری همکاری با سازمان تجارت جهانی
7. تقویت رویکرد اقتصاد مقاومتی

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما