امروز چهارشنبه  ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
۱۳۹۸/۰۹/۱۲- ۰۹:۵۰ - مشاهده: ۳۰۱۲

جلسه دفاع خانم طاهره السادات صالح عقیلی دانشجو رشته مطالعات جهان گرایش شبه قاره هند

با موضوع " هیدروپلیتیک در شبه قاره هند و تأثیر آن بر روابط هند، پاکستان و افغانستان در دوران پساجنگ سرد "

جلسه دفاع از رساله خانم طاهره السادات صالح عقیلی ، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مطالعات جهان گرایش شبه قاره هند با عنوان" هیدروپلیتیک در شبه قاره هند و تأثیر آن بر روابط هند، پاکستان و افغانستان در دوران پساجنگ سرد " روز سه شنبه 30 مهر ۹8 13با حضور اساتید محترم دکترعراقچی (استاد راهنما)،دکتر حسین پور پویان (استاد مشاور) و دکتردهشیری ودکتر غروی (اساتید داور)، در سالن دیپلماتیک دانشکده روابط بین الملل، برگزار گردید
پرسش اصلی و فرضیه این رساله، عبارت بود از:
عوامل و مسائل هیدروپلیتیکی در شبه ‌قاره هند چه تأثیری بر روابط بین کشورهای غرب منطقه (هند، پاکستان و افغانستان) داشته است؟
فرضیه: این پایان نامه این فرض را مورد سنجش قرار می دهد که عوامل و مسائل هیدروپلیتیکی در شبه‌ قاره هند در کیفیت روابط و مناسبات بین واحدهای سیاسی منطقه بسیار تعیین‌کننده است و موجب همکاری، منازعه و همچنین در مواردی به ‌عنوان اهرم فشار سیاسی کشورهای بالادست بر کشورهای فرودست گشته است تا از این طریق به اهداف سیاسی خود دست یابند.
وی بیان داشت شبه‌ قاره هند و یا دربیانی کلی‌تر جنوب آسیا که متشکل از کشورهای هند، پاکستان، افغانستان، بنگلادش، نپال، سریلانکا، بوتان و مالدیو است، حدود یک‌چهارم (۲۱ درصد) جمعیت جهان را در خود سکنی داده است. با توجه به تراکم بالای جمعیت و فقر از یک‌سو و سرعت رشد و توسعه شهرنشینی و صنعتی شدن از سوی دیگر باعث شده تا آب در منطقه جنوب آسیا بیش‌ازپیش به‌عنوان عنصری کلیدی، هم برای توسعه و هم برای رقابت با همسایگان مبدل شود. بسیاری از رودخانه‌های شبه‌ قاره از کوه‌های هیمالیا سرچشمه می‌گیرند. مهم‌ترین رودخانه‌های این منطقه ایندوس، گنگ و براهماپوترا است که پس از گذر از کشورهای بالادست منطقه یعنی نپال، بوتان، هند و افغانستان وارد کشورهای پایین‌دست رود مانند پاکستان و بنگلادش شده و درنهایت به دریا و همچنین اقیانوس هند می‌ریزند. در اذهان کشورهای پایین‌دست این ظن وجود دارد که کشورهای بالادست رود دست برتر را در استفاده و بهره‌برداری از آب دارند و می‌توانند در جهت بهره‌برداری‌های سیاسی در روابطشان با همسایگان از این امتیاز استفاده کنند که خود این امر سبب بروز بی‌اعتمادی و تنش بین این همسایگان شده است. تقسیم‌بندی شبه‌قاره هند پس از استقلال، باعث به وجود آمدن اختلافات جدید حقوقی بر سر آب شده است. منطقه کشمیر رگ حیاتی دو کشور هند و بیش از آن پاکستان است زیرا رود ایندوس از این ناحیه سرچشمه می‌گیرد و از دست دادن آن برای پاکستان به معنی تقدیم آب ایندوس به رقیب دیرینه‌اش می‌باشد. گفته می‌شود که آب در طی دهه‌های آینده یکی از محرک‌های مهم صلح و ثبات و یا نزاع و درگیری در شبه‌قاره هند خواهد بود. جنوب آسیا منطقه‌ای با بحران‌های متعدد است و آب به بسیاری از چالش‌های توسعه، امنیت و رشد اقتصادی متصل است. اقتصاد وابسته به کشاورزی و عدم مدیریت صحیح منابع آبی پرجمعیت‌ترین و فقیرترین منطقه جهان بر افزایش این تنش‌ها دامن زده است.
وی در قالب پنج فصل به مباحث خود پرداخت که در فصل اول کلیات پژوهش و دلایل انتخاب موضوع در فصل دوم چارچوب مفهومیو نظری در فصل سوم به هیدروپلیتیک در شبه قاره هند در فصل چهارم تأثیر اختلاف آب‌های فرامرزی بر روابط کشورهای هند، پاکستان و افغانستان در فصل پنجم پایان نتیجه گیری ارائه می‌شود.
رساله خانم طاهره السادات صالح عقیلی ، پس از مشورت اساتید و پاسخ گویی ایشان به سوالات مطرح شده، با 20 پذیرفته شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما