امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
۱۳۹۸/۱۰/۳۰- ۱۳:۲۸ - مشاهده: ۳۱۲۳

برگزاری نشست مشترک بررسی ابعاد سیاسی و راهبردی پیامدهای ترور سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی

نشست مشترک انجمن دیپلماسی ایران و دانشکده روابط بین الملل با هدف بررسی ابعاد سیاسی و راهبردی پیامدهای ترور سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در روز یکشنبه 29 دیماه 1398 در محل سالن اندیشه دانشکده روابط بین الملل برگزار شد.

نشست مشترک انجمن دیپلماسی ایران و دانشکده روابط بین الملل با هدف بررسی ابعاد سیاسی و راهبردی پیامدهای ترور سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در روز یکشنبه 29 دیماه 1398 در محل سالن اندیشه دانشکده روابط بین الملل برگزار شد.
در این نشست دو نفر از اساتید دانشکده روابط بین الملل آقایان: « سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امورخارجه و « حسین امیر عبداللهیان مشاور سیاسی وزیر امور خارجه » سخنرانی کردند.
در ابتدا این نشست آکادمیک، آقای دکترشیخ الاسلامی، رئیس انجمن دیپلماسی ایران ضمن اشاره به اهداف انجمن، اعلام کرد این نشست اولین نشست انجمن دیپلماسی ایران است که با همکاری دانشکده روابط بین الملل برگزار می‌گردد.

ترور سردار سلیمانی اشتباه راهبردی آمریکا بود
در ادامه معاون‌ سیاسی وزارت‌‌ امور خارجه کشورمان، ترور سپهبد سلیمانی را اشتباه راهبردی آمریکا توصیف کرد و بیان داشت: شاید تاریخ منطقه را بتوان بعد از این واقعه تقسیم کرد، به‌ویژه پس از ضربه قدرتمند ایران که در معادلات راهبردی در منطقه و مناسبات قدرت میان ایران و آمریکا تغییر ایجاد کرد.
وی با بیان اینکه آمریکا در ۴۰ سال گذشته اشتباهات راهبردی زیادی داشته که هر کدام ظرفیت‌های راهبردی و ژئوپولتیکی جدیدی برای ایران فراهم کرده است، افزودند: از جملات برکات راهبردی شهادت سردار سلیمانی، برابری راهبردی ایران و آمریکا در معادلات قدرت در منطقه غرب آسیا است.
دکتر عراقچی در ادامه درباره برجام گفت: اینکه دولت اوباما با ایران وارد تعامل شد، به خاطر متفاوت بودن وی نبود چراکه اوباما تجارب دولت‌های قبلی برای تهدید و فشار را داشت و او چاره‌ای جز تعامل با ایران نداشت. برجام هم ظرفیت‌های جدیدی برای جمهوری اسلامی ایران آزاد کرد یعنی هم فرصت‌هایی اقتصادی فراهم کرد و هم ظرفیت‌های منطقه‌ای جدیدی آزاد شد.
استاد دانشکده روابط بین الملل در پاسخ به سؤالی درباره فعال کردن سازوکار حل و فصل اختلافات از سوی سه کشور اروپایی گفت: مکانیزم ماشه به معنای برگشت تحریم‌های شورای امنیت از سوی سه کشور شروع نشده است، بلکه آنها می‌خواهند سازوکار حل و فصل اختلافات را براساس بند ۳۶ آغاز کنند، در حالی که مکانیزم ماشه در بند ۳۷ است.وی ادامه داد:: کشورهای اروپایی‌ از نظر منطقی و حقوقی، در حالی که ایران قبلا این سازوکار را آغاز کرده، نمی‌توانند شروع کنند، زیرا اقدام ایران اقدامی جبرانی بوده و آنها نمی‌توانند اقدامات جبرانی در برابر اقدامات جبرانی انجام دهند.

سردار سلیمانی ژنرال و یک دیپلمات تمام‌عیار بود
دکتر امیرعبداللهیان، مشاور سیاسی وزیر امور خارجه در ادامه جلسه اظهار داشت: سردار سلیمانی در حوزه مبارزه با تروریسم در منطقه شکسته شدن استخوان‌های داعش در عراق، سوریه و لبنان را محقق کرد و راهبرد‌های صهیونیست‌ها برای تجزیه و بی دولت کردن کشور‌های منطقه به نتیجه نرسید.
استاد دانشکده روابط بین‌الملل در ادامه افزود: زیرکی و هوشمندی سردار سلیمانی در حوزه دیپلماتیک بسیار قابل تامل بود. سردار سلیمانی برای هر مرحله مذاکره صد‌ها ساعت وقت می‌گذاشت. ضمن اینکه یک ژنرال و دیپلمات بود و سیاست ورزی را در حوزه کاری خود حفظ می‌کرد، در اوج فعالیت هایش هیچ وقت توجه به مسائل انسانی و اخلاقی را از یاد نمی‌برد .
در پایان نشست، دو سخنران اصلی به سئوالات شرکت کنندگان و خبرنگاران پاسخ دادند.
شایان ذکر است که اولین جلسه انتخاب اعضای هیات مدیره و بازرسان "انجمن دیپلماسی ایران" در 15 مهرماه سالجاری در محل دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه برگزار شد. این انجمن مؤسسه‌ای غیرانتفاعی است که به ابتکار دانشکده روابط بین الملل وزارت امورخارجه و به هدف گسترش، پیشبرد و ارتقای علمی دانش دیپلماسی و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های سیاست خارجی و دیپلماسی کاربردی تشکیل شده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما