امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۱۳۹۸/۱۱/۱۵- ۱۱:۴۶ - مشاهده: ۳۲۵۴

برگزاری سمینار تخصصی بررسی اندیشه های استاد شهید مطهری

به مناسبت صدمین سالگرد ولادت استاد شهید مرتضی مطهری و به منظور آشنایی بیشتر دانشجویان دانشکده روابط بین الملل با اندیشه ها و دیدگاههای ایشان، سمینار تخصصی هفتگی دانشجویی دانشکده روابط بین الملل در روز دوشنبه 14 بهمن ماه به این موضوع اختصاص یافت. همزمان با این مراسم، نمایشگاه یک روزه ای از 43 اثر برجسته استاد مطهری در موضوعات مختلف در محل دانشکده دائر شد.

به مناسبت صدمین سالگرد ولادت استاد شهید مرتضی مطهری و به منظور آشنایی بیشتر دانشجویان دانشکده روابط بین الملل با اندیشه‌ها و دیدگاههای ایشان، سمینار تخصصی هفتگی دانشجویی دانشکده روابط بین الملل در روز دوشنبه 14 بهمن ماه به این موضوع اختصاص یافت. همزمان با این مراسم، نمایشگاه یک روزه ای از 43 اثر برجسته استاد مطهری در موضوعات مختلف در محل دانشکده دائر شد.
در سمینار دو ساعته تخصصی هفتگی، دکتر محمد حسن شیخ الاسلامی، رئیس دانشکده و دکتر مصطفی بروجردی، عضو هیات علمی دانشکده سخنرانی کردند.
دکتر بروجردی در سخنانی تاکید کرد: شناخت مطهری برای جامعه و نسل امروز ایران لازم است و وی را شخصیت چندوجهی دانستند که در زمینه‌های فقه- عرفان-فلسفه- تفسیر و کلام زحمات زیادی کشیده است. استاد مطهری از بهترین اساتید زمانه خود از جمله حضرت امام (ره) بهره فراوانی بردند و تفکر انتقادی و فلسفی بر جان ایشان نشسته بود و هرچه می خواندند آن را با پرسش مواجه می‌کردند و توفیق ایشان در آن بود که مطالعات سنتی خود را با گفتمان مدرن تلفیق دادند، اما این تلفیق از جنس التقاط نبود. زبان استاد مطهری آشنا برای مردم عادی بود. ایشان آن ادبیات کهن و سنتی ما را برای فهم نسل امروز به زبان ساده تر بیان کردند و حتی برای کودکان کتاب نوشتند و نوآوری‌های زیادی به وجود آوردند. ایشان دین شناسی بزرگ بود و تعهدش به اسلام و مباحث دینی باعث شده بود زیست مومنانه مسلمین برایش دغدغه شود. این دینی زیستن به معنای اجرای عملی و عینی دین در متن زندگی و روابط مسلمین است. در چنین شرایطی بود که ایشان به ترسیم حکومت اسلامی‌پرداختند و کمونیست و امپریالیسم را دو تیغه یک جریان دانستند و یکی از رسالت های خود را مبارزه با جریان‌های التقاطی بخصوص جریان‌های وام دار گفتمان چپ می دانستند. ایشان همواره از مبارزه فکری استقبال می‌کردند و از آرای متفکران غیر اسلامی هم می آموختند.
در آخر دکتر بروجردی مهمترین ویژگی استاد شهید را اخلاص عمل او دانستند که هرجا کمبودی مشاهده کرد پا به عرصه عمل گذاشت و از هیچ کمکی برای اسلام دریغ نکردند. ایشان گفتند در تونس شخصیت های سیاسی بزرگی با کتاب های استاد مطهری آشنا بودند و از ایشان آموخته بودند.همچنین به پایان نامه و مقالاتی که پس از ایشان چاپ شده است توجه کردند و آن را نشان از اهمیت علمی استاد مطهری دانسته و افزودند:ما در برابر میراث شهید مطهری مسئول هستیم و باید قدر این سرمایه ملی را بدانیم و نقادانه با اندیشه‌های این عالم مواجه بشویم و ایشان را به نسل های بعدی معرفی کنیم و از الگوی زیست این شخصیت بزرگ استفاده نماییم. وظیفه اخلاقی ما این است که مطهری گونه زیستن را فرا بگیریم.
در پایان این سمینار دکتر شیخ الاسلامی ریاست دانشکده نکات اساسی و ویژگی‌های متمایز شخصیت استاد مطهری را جامع نگری ایشان، استفاده از اساتید برجسته، استقلال علمی، توجه عمیق به فلسفه، بیان و گفتمان جدید، ابتکارات نو، مبارزه با التقاط، اسقبال از مبارزه فکری و ذهن باز و اخلاص در عمل دانستند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما