امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۱۳۹۸/۱۰/۰۷- ۰۹:۵۵ - مشاهده: ۳۰۷۱

جلسه دفاع خانم عاطفه حاجی زاده دانشجو رشته دیپلماسی و سازمان های بین المللی گرایش حقوق بین الملل

با موضوع " تاثیر شفاف سازی نظام مالی بین الملل بر عملکرد دولتها با تاثیر بر رویکرد و رویه جمهوری اسلامی ایران "

جلسه دفاع از رساله خانم عاطفه حاجی زاده ، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته دیپلماسی و سازمان‌های بین المللی گرایش حقوق بین الملل با عنوان" تاثیر شفاف سازی نظام مالی بین الملل بر عملکرد دولتها با تاثیر بر رویکرد و رویه جمهوری اسلامی ایران " روز چهار شنبه 27 آذر ۹8 13با حضور اساتید محترم دکترموسی زاده (استاد راهنما)،دکتر شهابی (استاد مشاور) و دکترسادات میدانی ودکتر مردانه (اساتید داور)، در سالن دیپلماتیک دانشکده روابط بین الملل، برگزار گردید
پرسش اصلی و فرضیه این رساله، عبارت بود از:
شفاف‌سازی نظام مالی بین‌المللی در چارچوب قواعد حقوق بین الملل و سازوکارهای بین‌المللی چه تأثیری بر عملکرد دولت‌ها ازجمله جمهوری اسلامی ایران در زمینه مقابله و کاهش فساد داشته است؟
فرضیه: این پایان نامه این فرض را مورد سنجش قرار می دهد که با توجه به جهانی‌شدن اقتصاد و فراگیر شدن پیامدهای فساد وهمچنین لزوم استفاده کشورها از نهادها و سازوکارهای مالی برای تجارت بین‌المللی و نقل‌وانتقال وجوه، شفاف‌سازی نظام مالی بین‌المللی در چارچوب قواعد، سازوکارها و نهادهای مالی بین‌الملل تأثیر بسزایی در رفتار و عملکرد دولت‌ها در شفاف‌سازی و مبارزه با فساد مالی داشته است و منجر به کاهش فساد در کشورها شده است.
وی بیان داشت مساله عدم شفافیت مالی به عنوان مساله بین المللی و داخلی موجب بحران اقتصادی و اجتماعی گسترده ای در سطح جهانی شده است و ثروت ملی به اشکال غیر قانونی مورد تصاحب افراد معدودی قرار گرفته است. آشنایی با عملکرد دولت ها در برابر فساد مالی داخلی و پذیرش سازوکارهای شفافیت توسط آنان از اهمیت به¬سزایی برخوردار است. فساد مالی یکی از پدیده‌های جهانی است که از دیرباز با شکل‌های اولیه حکومت وجود داشته و در زمان معاصر هم در تمام کشورهای دنیا کم‌وبیش وجود دارد. فساد اقتصادی تبعات منفی بر سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی دارد و ریسک مالی را در این زمینه افزایش می‌دهد. فساد مالی فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی را از شکل مولد آن به‌سوی رانت و فعالیت‌های زیرزمینی سوق می‌دهد و سازمان‌های مافیایی را پرورش می‌دهد. بانک جهانی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین نهادهای مالی جهانی، فساد را بزرگ‌ترین مانع توسعه اجتماعی و اقتصادی در نظر گرفته است. فساد با تحریف مقررات قانونی، توسعه را تخریب و بنیان‌های نهادینه‌ای، که رشد اقتصادی به آن وابسته می‌شود را تضعیف می‌کند. طبق گفته بانک جهانی در سال یک تریلیون دلار رشوه پرداخت می‌شود و به گفته سازمان ملل متحد بیش از 400 میلیارد دلار تنها از آفریقا به غارت برده شده و در کشورهای دیگر پنهان گشته است. اهمیت این پدیده در روابط بین‌الملل زمانی مشخص‌تر می‌شود که بدانیم فساد رابطه مستقیمی‌با جرائم سازمان‌یافته مانند پول‌شویی، تأمین مالی تروریسم، تأمین مالی برای اشاعه سلاح‌های کشتارجمعی و قاچاق مواد مخدر دارد. با توجه به اثرات منفی فساد مالی در روابط اقتصادی و مالی کشورها و نیاز کشورها به اطمینان برای سرمایه‌گذاری و انجام مبادلات پولی و مالی در سیستم مالی و پولی یکپارچه جهانی، لزوم اتخاذ تدابیر قانونی و اجرایی برای مقابله با این پدیده بیش‌ازپیش احساس می‌شود. در فرایند مبارزه و کنترل فساد ابزارهای متنوع و گسترده‌ای توسط محققان ارائه‌شده است. این ابزارها به‌طور گسترده شامل نهادینه کردن مکانیسم‌های کنترل و موازنه در سطوح مختلف نظام سیاسی (تقویت دستگاه قضایی مستقل و عدم تمرکزگرایی در حکومت)، گسترش جامعه مدنی (همچون پرورش مطبوعات آزاد، آزادی بیان و...)، رقابتی کردن هرچه بیشتر اقتصاد (نقض انحصارات دولتی و تقویت نهادهای نظارتی)، بهبود مدیریت مالی و دولتی (توسعه خدمات مدنی شایسته‌سالاران و انضباط مالی)، افزایش پاسخگویی و شفافیت (تأمین رژیم‌های شفافیت، پاسخگویی، شفاف‌سازی دارایی‌ها و قوانین امور مالی) افزایش آگاهی عمومی، ارتقای مشارکت سیاسی، تقویت حاکمیت قانون، تقویت بخش خصوصی رقابتی، بهبود مدیریت بخش دولتی و ... است.
وی در قالب پنج فصل به مباحث خود پرداخت که در فصل اول کلیات پژوهش و دلایل انتخاب موضوع در فصل دوم نظام مالی بین‌الملل و اقدامات سازمان ملل متحد در زمینه شفاف‌سازی و مقابله با فساد در قالب کنوانسیون‌ها در فصل سوم به تاثیر قواعد بین المللی شفافیت بر رویکرد و رویه کشورها در فصل چهارم رویکرد و رویه جمهوری اسلامی ایران در فصل پنجم پایان نتیجه گیری ارائه می‌شود.
رساله خانم عاطفه حاجی زاده ، پس از مشورت اساتید و پاسخ گویی ایشان به سوالات مطرح شده، با : 19/01 پذیرفته شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما