امروز دوشنبه  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
۱۴۰۲/۰۸/۲۱- ۱۴:۰۷ - مشاهده: ۶۲۱

دانشکده روابط بین الملل روز دوشنبه میزبان جناب آقای دکتر کاظم غریب آبادی معاون محترم امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر بود.

با موضوع "دیپلماسی حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران"

در این جلسه، ابتدا آقای دکتر دهشیری رییس دانشکده روابط بین الملل ضمن خوشامدگویی به سخنران محترم به تبیین موضوعات حقوق بشری در روابط بین الملل پرداختند. سپس جناب آقای دکتر غریب آبادی با موضوع "دیپلماسی حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران"  ایراد سخنرانی نمودند.

ایشان در سخنرانی خود با اشاره به اهمیت روز افزون حقوق بشر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به تبیین نگاه ج.ا.ا به حقوق بشر به عنوان یک کشور اسلامی‌پرداختند. ایشان در این راستا اشاره کردند که ما یک کشور اسلامی هستیم و معتقدیم حقوق بشر ریشه در ادیان الهی دارد. در سیاست، ما مخالف حقوق بشر و سازوکار های بین المللی آن نیستیم و با معاهده سازی‌های آن موافقیم، اما اگر‌ مورد خاصی باشد که با نگاه ما به حقوق بشر منطبق نباشد طبیعتاً عضو آن نخواهیم شد. از طرف دیگر ما با سیاسی سازی، ابزار سازی و استانداردهای دوگانه در حقوق بشر مخالفیم.

ایشان در مورد رویکرد سازمان‌های بین المللی به حقوق بشر اظهار داشتند: چارچوب و کادر اجرایی سازمان‌های المللی با توجه به تلاش های کشورهای غربی و فعالیت دیپلمات های آنان، غربی و براساس ارزش های آنها است. اما این دلیل نمی‌شود که بگوییم اینها ناعادلانه هستند و نباید با آنها کار کنیم. ما می‌توانیم در آنها یارگیری کنیم و پیام خود را برسانیم، پس سازمان‌ها یک فرصت هم هستند اما بسیار پیچیده اند و دلیل این پیچیدگی آن است که سیاست های کشورها متفاوت اند و آرمان‌های آنان لزوماً با یکدیگر همسان نیستند.

در پایان ایشان به تبیین اصول کلی سیاست حقوق بشری کشور پرداخته و آن را شامل اصول زیر دانستند:

۱-  تعامل هدفمند و منطقی

۲- حمایت و ارتقای حقوق بشر در داخل کشور

۳- دیپلماسی فعال و حتی تهاجمی در این حوزه

جلسه در نهایت پس از طرح پرسش از سوی دانشجویان و پاسخ های جناب آقای دکتر غریب آبادی به پایان رسید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما