امروز دوشنبه  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
۱۴۰۲/۰۹/۱۸- ۱۱:۴۶ - مشاهده: ۵۳۰

سخنرانی سخنگوی محترم وزارت امور خارجه در دانشکده روابط بین الملل

...

در چارچوب سلسله نشست‌های روز دوشنبه دانشکده روابط بین الملل و به دعوت جناب آقای دکتر دهشیری ریاست محترم دانشکده وزارت امور خارجه جناب اقای دکتر ناصر کنعانی چافی سخنگوی محترم وزارت امور خارجه میهمان دانشکده بودند.
سخنگوی وزارت خارجه و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه که خود از فارغ‌التحصیلان دوره هشتم دانشکده می‌باشند، در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک روز دانشجو، از زحمات ارزشمند آقای دکتر دهشیری تقدیر نموده و ایشان را از سفرای کارآمد و تأثیرگذار در کشور سنگال دانستند که در عرصه سیاسی، اقتصادی، دیپلماسی عمومی و فرهنگی عملکرد موفقی داشتند. آقای کنعانی با اشاره به ظرفیت‌های علمی دانشجویان این دانشکده در کسب رتبه نخست المپیاد جهانی روابط بین‌الملل و دستاوردهای این دانشکده در تربیت نیروی انسانی کارآمد و انقلابی، اظهار امیدواری نمودند که با تداوم این موفقیت‌ها بیش از پیش شاهد رشد و اعتلای دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران باشیم. ایشان در فراز دیگری از اظهارات خود، اهتمام ویژه مقام معظم رهبری به قشر دانشجو را یادآور شدند که دانشجویان را سرمایه‌های ارزشمند کشور می‌دانند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، اعتراض دانشجویان به سفر نیکسون به تهران در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ را حاکی از جهت‌گیری درست و انقلابی دانشجویان در دوران پیش از انقلاب دانسته و بر نقش ممتاز این قشر در تحقق انقلاب اسلامی و تحولات پس از آن تأکید نمودند. آقای کنعانی با یادآوری مجاهدت‌های دانشجویان در طول دوران دفاع مقدس و محاصره هویزه که با فرماندهی شجاعانه شهید علم‌الهدی و یاران بسیجی ایشان روبرو شد، نقش شاخص و برجسته دانشجویان را یادآور شدند. همچنین ایشان به بیان خاطراتی از حضور خود و دوستانشان در جبهه‌های جنگ پرداختند. رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، جهاد علمی و پژوهشی قشر دانشجو را موتور محرکه پیشرفت کشور در زمینه‌های مختلف دانستند.
آقای کنعانی در محور دیگری از اظهارات خود، حوزه سخنگویی وزارت امور خارجه را اولین و قدیمی‌ترین واحد سخنگویی در کشور عنوان کردند که سابقه آن به دوران پیش از انقلاب اسلامی‌باز می‌گردد. ایشان موضع سخنگویی را یکی از خطیرترین، مهم‌ترین و حساس‌ترین جایگاه‌های سخنگویی در کشور دانستند به گونه ای موضع سخنگوی وزارت امورخارجه می‌تواند تبدیل به مستند حقوقی شود، ضمن اینکه مواضع سخنگوی وزارت امورخارجه توسط رسانه‌های بین‌المللی به طور مستمر و مداوم رصد شده و به عنوان موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران در محافل بین‌المللی بازتاب پیدا می‌کند.

معاون وزیر امور خارجه ضمن تشریح و تبیین اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، خطوط اصلی و شاخصه‌های محوری سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از جمله استقلال ملی، حمایت از مستضعفین، استکبارستیزی و... را تبیین نمودند . آقای کنعانی ضمن اشاره به پایبندی راسخ جمهوری اسلامی ایران به این اصول، عملکرد هوشمندانه و مدبرانه در تنظیم روابط خارجی و ایفای نقش برجسته در مناسبات بین‌المللی را ناشی از شناخت روندهای جاری و حاکم در نظام بین‌الملل در حال گذار دانستند. ایشان اظهار داشتند که نقش جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو موثری از جامعه بین‌المللی را به هیچ‌عنوان نمی‌توان نادیده گرفت. همچنین سخنگوی دستگاه دیپلماسی، ناکامی طرح آمریکایی خاورمیانه بزرگ را محصول تدبیر مقام معظم رهبری در شناخت درست صحنه تحولات منطقه‌ای دانستند.

در بخش پایانی نشست، دانشجویان با هدف آشنایی بیشتر با دیدگاه‌های مجموعه وزارت امور خارجه به طرح سوالاتی در خصوص رویکرد وزارت امور خارجه به تربیت نیروی مومن و انقلابی در دستگاه‌ سیاست خارجی و نیز رویکرد جمهوری اسلامی ایران در زمینه دیپلماسی عمومی‌پرداختند. آقای کنعانی ضمن تأکید بر نگاه ویژه مقام معظم رهبری به دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی، دیپلماسی عمومی را کار ویژه‌ای ملی دانستند که باید توسط تمام نهادهای تبلیغی، علمی و دانشگاهی کشور به عنوان اولویت اساسی در نظر گرفته شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما