امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳
۱۴۰۱/۰۵/۰۵- ۱۱:۲۵ - مشاهده: ۲۹۶۰

جلسه هیات بنیاد ساساکاوا و اعضای هیات علمی دانشکده روابط بین الملل

شنبه 1 مرداد 1401

در ادامه دیدارهای هیات ساساکاوا از ج.ا.ایران ، برنامه نشست تبادل نظر علمی مشترک با دانشکده روابط بین الملل در روز شنبه 1 مرداد 1401 با حضور رییس دانشکده روابط بین الملل ، سفیر ژاپن در ج.ا.ایران و اعضای هیات علمی دانشکده برگزار گردید. این جلسه با محوریت آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی برگزار و طرفین ضمن ذکر سوابق همکاری و تاکید بر ادامه روند این همکاری‌ها نقطه نظرات خود را پیرامون آخرین منطقه ای و بین المللی مطرح کردند.

در این جلسه علاوه بر سفیر ژاپن و رییس بنیاد ، اعضا هیات سااکاوا نیز به بیان دیدگاههای منطقه ای و بین المللی خود پرداخته که از جمله آقای ریوجی تاتی یاما، استاد بازنشسته آکادمی دفاع ملی و محقق مدعو موسسه اقتصاد انرژی ژاپن ، در مورد اهمیت نفت خاورمیانه برای ژاپن به عنوان تامین کننده اصلی انرژی مورد نیاز این کشور اشاره نمود و یادآور شد که دنیا و همچنین خاورمیانه در آینده ای نه چندان دور گزینه ای جز حرکت به سمت انرژی‌های سبز ندارند.

آقای دکتر مهدی فاخری، استاد دانشکده روابط بین الملل، نیز ضمن تاکید بر اهمیت مساله انرژی در تعیین معادلات فعلی صحنه بین المللی، معضل اصلی دنیا پس از جنگ روسیه و اوکراین را مساله امنیت انرژی عنوان نموده و در بخش دیگری از سخنان خود اذعان داشتند ایران و ژاپن به رغم سابقه 90 ساله روابط ژاپن نتوانسته اند مبادلات تجاری متناسب با این سابقه داشته باشند.

آقای دکتر سجادپور، مشاور وزیر و استاد دانشکده روابط بین الملل، نیز ضمن تقدیر از تلاش های بنیاد ساساکاوا در طول سالیان همکاری با مرکز مطالعات و دانشکده روابط بین الملل، اتخاذ سیاست احتیاطی ژاپنی‌ها در مواجهه با ایران را به شراکت استراتژیک این دو کشور نسبت داده و یادآور شدند یکی از چالش های اساسی غرب با ایران این است که غربی‌ها هیچگاه ایران را آنچنان که هست نپذیرفته اند و همین باعث اتخاذ رویکردهای نامناسب با ایران شده است.

در ادامه آقای دکتر زهرانی، استاد دانشکده روابط بین الملل نیز، اتخاد سیاست منفی توسط آمریکا نسبت به حضور ایران در منطقه و نادیده گرفتن نقش ثبات آفرینی ایران را از جمله اشتباهات استراتژیک آمریکا در سیاست خارجی عنوان نمودند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما