امروز شنبه  ۶ مرداد ۱۴۰۳
۱۴۰۳/۰۳/۰۷- ۱۳:۳۱ - مشاهده: ۹۷۹

برگزاری مراسم یادبود دیپلمات مقاومت، استاد شهید دکتر حسین امیرعبداللهیان در دانشکده روابط بین الملل

شنبه مورخ 5 خرداد ماه 1403

در روز شنبه مورخ 5 خرداد ماه 1403 به همت بسیج دانشجوئی دانشکده روابط بین الملل مراسم یادبودی برای دیپلمات عرصه جهاد و مقاومت، استاد شهید دکتر حسین امیرعبداللهیان از ساعت 13:00 در محل دانشکده روابط بین الملل برگزار گردید.

این مراسم با حضور جناب آقای دکتر شیخ الاسلامی، رییس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی، جناب آقای محمد ابراهیم الدیلمی، سفیر کشور یمن در تهران، حجت الاسلام والمسلمین امرودی مشاور فرهنگی وزیر امور خارجه، آقای رئوف شیبانی سفیر سابق ایران در سوریه، آقای محمدرضا باقری معاون اسبق عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه و جناب آقای دکتر دهشیری رئیس دانشکده روابط بین الملل و جمعی از دانشجویان دانشکده روابط بین الملل و همکاران مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی برگزار گردید، در این مراسم میهمانان در خصوص ویژگی‌های حرفه ای و اخلاقی شهید جناب آقای دکترامیرعبداللهیان به شرح زیر به سخنرانی پرداختند.

دکتر شیخ الاسلامی رییس مرکز همکاری‌های علمی و بین المللی: ضمن عرض تسلیت اظهار داشت: دکتر امیرعبداللهیان چند ویژگی مهم داشت: اول اینکه دکتر امیر عبداللهیان در مسئولیتی قرار داشت که دانش آن را داشت. ایشان فارغ التحصیل دانشکده روابط بین الملل بودند و این کار را به لحاظ علمی‌بلد بود. اثر این دانش در نوع تحلیل ایشان مشهود بود. نکته دوم اینکه دکتر امیر عبداللهیان واقعاً مدیر بود ایشان چند ویژگی مدیریتی داشتند. خیلی دریادل بودند ظرفیت وجودی ایشان مشهود بود. شخصیت باظرفیتی داشتند. توانمندی ایشان در هماهنگی جریان‌های مختلف بود. از ظرفیت همه جریان‌ها در دیپلماسی استفاده می‌کردند. از مقامات سابق حتی مستقیماً مشاوره می‌گرفتند. آقای دکتر امیرعبداللهیان در حوزه منطقه یک کارشناس برجسته بود، یک معلم تمام عیار بود. کلاس درس خوبی داشت. دانشجویان از کلاس درس ایشان بهره می‌بردند. تا روزآخر در دوره دکتری دانشگاه تهران تدریس داشتند. در اینجا(دانشکده روابط بین الملل) و دانشگاه تهران معلم موفقی بودند. نکته آخر منش و شخصیت آقای دکتر امیرعبداللهیان بود. تواضع و احترام ایشان و رفتار مودبانه ایشان در کنار تدین، از وجود ایشان یک ترکیب جذاب ساخته بود. امیر عبداللهیان یک عنصری است که به زودی در سیاست خارجی ما فراموش نخواهد شد. دیپلماسی همسایگی و مقاومت میراث فراموش نشدنی ایشان است.

محمدابراهیم الدیلمی سفیر یمن در تهران: من گواهی می دهم که آقای امیرعبداللهیان در میدان دیپلماسی به عنوان یک مجاهد عمل کرده است. ایشان در بین شهدای راه قدس در راس این شهدا هستند. ایشان وقتی وزیر شدند سفیر تمام کشورهای اسلامی و ایران اسلامی در جامعه بین المللی در مبارزه با استکبار بودند. ایشان الگوی ادب و اخلاق بودند. همیار جناب آقای رییسی در پیشبرد سیاست ها بخصوص پیشبرد روابط با کشورهای منطقه بود. آقای رییسی و امیرعبداللهیان توانستند قطار عادی سازی روابط کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی را متوقف کنند و روابط عربی و ایرانی و اسلامی را به جاهای خوبی برسانند. ایمان دارم که دانشکده روابط بین الملل محل رویش ده‌ها نفر همانند آقای امیرعبداللهیان خواهد بود. آقای امیرعبداللهیان یک مدرسه و مکتب دیپلماتیک بود. من شخصاً یک دوست و استاد عزیز را از دست دادم ولی به ادامه راه ایشان اطمینان دارم. آقای امیرعبداللهیان انتهای راه که شهادت بود را می دیدند.

حجت الاسلام امرودی مشاور فرهنگی وزیر: بنده بعد از طوفان الاقصی با ایشان تماس داشتم و سعی داشتم که به دلیل خطرات موجود مانع سفر ایشان به منطقه بشوم. ایشان در پاسخ فرمودند که شاید یک وزیر شهید نفعش برای جمهوری اسلامی‌بیشتر از یک وزیر زنده باشد. قدرت مدیریت و شجاعت ایشان مشهود بود. ایشان دیپلماسی میدان را فقط در توان نظامی نمی دانست بلکه در کنار دیپلماسی رسمی‌به دیپلماسی ورزشی، سینمایی و فرهنگی-هنری هم توجه داشتند. ایشان فردی اهل برنامه بودند اولویت اول مخاطبان ایشان همکاران بودند. اولویت دوم مردم و اقتصاد مردم بود. اولویت بعدی ایشان همسایگان بود. امروز حزب الله از حماس حمایت می‌کند و این نشانه وحدت عملی است که در محور مقاومت ایجاد شده است.

آقای محمدرضا باقری معاون اسبق عربی و آفریقایی وزارت خارجه: امیر عبداللهیان دیپلماتی رشید، بی ادعا، مردمی و محبوب بود. طبق آیات قرآنی کسی که این ویژگی‌ها را داشته باشد خداوند او را محبوب می‌کند. ایشان در شرایطی مسئولیت وزارت خارجه را عهده دار شدند که ترامپ از برجام خارج شده بود و اتحادیه اروپا نیز در این زمینه همکاری نمی‌کرد. ایشان احیاگر دیپلماسی مقاومت بود. ایشان همگرایی با همسایگان را رونق داد و مانع واگرایی ایران و همسایگان شد. حضرت امام فرمودند که پیروزی ما را خدا ترسیم کرده است. حضرت آقا هم فرمودند که ما در حال حرکت به سمت قله هستیم.

دکتر رئوف شیبانی سفیر سابق ایران در سوریه: ویژگی‌های شهید امیر عبداللهیان عمل گرایی، آرمان گرایی و واقع گرایی بود. ایشان فردی عمل گرا، پرکار و اخلاق مدار بودند و برای این دور­ه­ی ریاست جمهوری شهید رییسی انتخاب مناسبی بودند. به معنای واقعی تجلی دیپلماسی اخلاق مدار و نماد مقاومت جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دیگر بود. دیپلماسی همسنگ با میدان را تجربه کرد و اجرا کرد و به قدرت کشور و توانمندی آن ایمان داشت. ایشان توجه به مطالبات رهبری را یکی از ملزومات کار می دانست و در این مسیر حرکت می‌کرد. شهید امیر عبداللهیان حرکت دیپلماسی را به سمت دیپلماسی انقلابی تغییر داد. این تغییر باید مطالعه و تئوریزه شود وتبدیل به یک الگو گردد. ایشان به معنای واقعی کلمه نقش بسیار تاثیرگذاری را در سیاست بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران داشت. در کلام و تصمیمات خود تزلزل نداشت و در محافل دیپلماتیک با صراحت و قاطعیت صحبت می‌کرد. به معنای واقعی صدای مقاومت بود و در رساندن صدای مقاومین به جهان نقش اساسی داشت. ایشان در هر جایی توطئه‌های رژیم را افشا می‌کرد.

دکتر دهشیری رئیس دانشکده روابط بین الملل:  آنچه شخصیت شهید عبداللهیان را برجسته می‌کند یکی رویکرد انسجام بخش ایشان بود. هم در وزارت خارجه بین نیروهای بروکرات و انقلابی هم در عرصه دیپلماسی و میدان و هم بین جمهوری اسلامی ایران و همسایگان که واگرایی را به حداقل رساندند. اینکه بتوان تمامی نیروها را حول یک محور گردآورد ناشی از مهارت و هوشمندی ایشان بود. دومین ویژگی ایشان توجه به آموزش و پژوهش بود. هم تدریس داشتند و هم کتاب هایی را از خود به یادگار گذاشتند. ایشان دانشکده روابط بین المل را مظهر پیوند نظر و عمل می دانستند. سومین ویژگی ایشان توجه به دیپلماسی مکمل بود، تعاملات اندیشکده ای و توجه به انواع دیپلماسی، ورزشی، شهری تا پارلمانی را مورد تاکید قرار می دادند. ایشان معتقد بودند که سایر نهادها باید به کمک دیپلماسی ما بشتابند. هم اکنون سیاست همسایگی، حضور در بریکس و شانگهای و همکاری با کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا، جهان عرب و بخصوص عربستان سعودی از دستاوردهای دوران ایشان به شمار می آید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما