امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۱۳۹۹/۰۵/۰۷- ۱۱:۰۵ - مشاهده: ۲۶۳۲

بررسی روابط ایران و چین با تمرکز بر سند همکاری 25 ساله

دومین نشست علمی اساتید دانشکده روابط بین الملل با موضوع بررسی روابط ایران و چین با تمرکز بر سند همکاری 25 ساله به صورت مجازی و با حضور اساتید و مدیران دانشکده از ساعت 10 لغایت 12 روز یکشنبه مورخ 5 مرداد 1399 برگزار شد.

دومین نشست علمی اساتید دانشکده روابط بین الملل با موضوع بررسی روابط ایران و چین با تمرکز بر سند همکاری 25 ساله به صورت مجازی و با حضور اساتید و مدیران دانشکده از ساعت 10 لغایت 12 روز یکشنبه مورخ 5 مرداد 1399 برگزار شد. آقای دکتر سجادپور، رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی مدیریت این جلسه را برعهده داشتند.

در ابتدا خانم دکتر مردانه استاد دانشکده روابط بین الملل، بحث خود را با این سوال که "آیا رویای چین برای تبدیل شدن به ابر قدرت اقتصادی تحقق می یابد؟" آغاز کردند. سپس ایشان برای پاسخ به این سوال به سه زمینه برتری اقتصادی، عملکرد امنیتی و حکمرانی برای تبدیل شدن یک بازیگر به ابرقدرت اشاره کردند.

در ادامه آقای دکتر علمائی فر رییس اداره چین وزارت امور خارجه، طرح کمربند- راه را در جهت تقویت حضور چین در غرب آسیا عنوان کردند و مکتب شین خوا را شکل دهنده اصلی سیاست خارجی چین با عناصر توازن بین مسئولیت ها و حقوق جهانی، باز بودن چین به روی جهان و توجه کشورهای توسعه یافته تر به هنجارهای بین المللی معرفی کردند.

آقای دکتر موسی زاده استاد و عضو هیئت علمی دانشکده روابط بین الملل به بررسی ابعاد حقوقی سند همکاری 25 ساله ایران و چین پرداخته و آن را جزء اسناد نرم در حقوق بین الملل بر شمردند که تعهدات سیاسی برای دو کشور ایجاد می‌کند.

در ادامه آقای دکتر وحیدی استاد دانشکده و دستیار رئیس دانشکده روابط بین الملل، به بررسی اهمیت راهبردی سند همکاری 25 ساله بین ایران و چین، اهداف چین و ایران از امضای آن، پیامدهای ژئوپلتیکی و چشم انداز تحقق آن در شرایط کنونی بین المللی را بررسی کردند.

در پایان، آقای دکتر سجادپور، رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی به سه محور مهم اشاره کردند. محور اول، فهم چین که شامل نگاه چین به نظام بین الملل، روابط چین و آمریکا و نگاه چین به خودش، فهم روابط ایران و چین و فهم سند همکاری 25 ساله دو کشور که اهمیت زیادی دارد. محور دوم، کنش گری چین و آمریکا است که تعامل و تقابل این دو کشور در تغییر نظام بین الملل موثر است. محور سوم نیز رویکرد علمی نسبت به فهم چین و آگاه سازی بیشتر جامعه و مدیران کشور در زمینه تحولات مرتبط با چین است. این جلسه پس از پرسش و پاسخ و بیان نظرات اساتید در خصوص مباحث مطرح شده به پایان رسید. گزارش این نشست در بولتن دیدگاهها و تحلیل های مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی چاپ خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما