امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳
۱۳۹۹/۰۵/۲۹- ۱۲:۰۱ - مشاهده: ۲۹۹۱

بررسی آخرین تحولات سیاست داخلی و خارجی ترکیه

سومین نشست علمی اساتید دانشکده روابط بین الملل با موضوع بررسی آخرین تحولات سیاست داخلی و خارجی ترکیه به صورت مجازی و با حضور اساتید و مدیران دانشکده از ساعت 10 لغایت 12 روز یکشنبه مورخ 26 مرداد 1399 برگزار شد.

سومین نشست علمی اساتید دانشکده روابط بین الملل با موضوع بررسی آخرین تحولات سیاست داخلی و خارجی ترکیه به صورت مجازی و با حضور اساتید و مدیران دانشکده از ساعت 10 لغایت 12 روز یکشنبه مورخ 26 مرداد 1399 برگزار شد.

در ابتدا جناب آقای دکتر مسجدجامعی عضو هیئت علمی دانشکده روابط بین الملل، بحث خود را تحت عنوان "ترکیه: اسلام گرایی، سیاست و ایاصوفیه" آغاز کردند. ایشان به تبیین روند اسلام گرایی در منطقه و ترکیه پرداخته و این روند را در ترکیه متفاوت از سایر کشورهای غرب آسیا ارزیابی کردند. ایشان اقدام ترکیه در تبدیل ایاصوفیه به مسجد را سبب گسترش اسلام گرایی در ترکیه دانستند.

در ادامه آقای دکتر پورابراهیم کارشناس اداره ترکیه وزارت امور خارجه، "چشم انداز کوتاه و بلندمدت روابط جمهوری اسلامی ایران و ترکیه" را بررسی کردند. ایشان سه دوره تاریخی بین سال های 2002 تا 2011، 2011 تا 2016 و 2016 تا کنون را برای بررسی روابط دو کشور مورد توجه قرار دادند. ایشان در ارزیابی عملکرد سیاست های حزب حاکم عدالت و توسعه عنوان کردند که این حزب به دنبال نقش موازنه گر بین شرق و غرب است و دیپلماسی اقتصادی نقش برجسته ای در سیاست خارجی آن دارد.

آقای بشیری موسوی رئیس اداره همکاری‌های علمی و بین المللی دانشکده روابط بین الملل نیز به "سیاست خارجی ترکیه در دوران گذار" پرداختند. ایشان دیپلماسی اقتصادی و حضور فرهنگی ترکیه در کشورهای غرب آسیا را درخور توجه دانستند.

در پایان آقای دکتر سجادپور، رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه به این سوال مهم اشاره کردند که اساسا ترکیه فعلی را چگونه می‌توان فهمید؟ ایشان در پاسخ به این سوال عنوان کردند که ترکیه عمیقا از نظر داخلی تحول پیدا کرده و تحول اقتصادی اجتماعی در این کشور را چشمگیر بوده است و تقویت بخش خصوصی در ترکیه را منجر به تحول در سایر بخش ها ذکر کردند. ایشان همچنین نیاز به شناخت جامعه شناسی ترکیه برای فهم سیاست خارجی این کشور را بسیار مهم ارزیابی کرده و افزودند: تحولات ساختارها و گفتمان‌های ترکیه باید شناخته شود چرا که ترکیه تحولی ساختاری را در اقتصاد خود شاهد بوده است. آقای دکتر سجادپور، فهم قدرت های منطقه ای را نیز درخور توجه دانستند و ایران، ترکیه و عربستان را سه کشور مهم در منطقه ذکر کردند که حتی می‌توانند بازی قدرت های بزرگ را نیز شکل دهند. جلسه پس از پرسش و پاسخ و بیان نظرات اساتید در خصوص مباحث مطرح شده به پایان رسید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما