امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
۱۴۰۰/۰۹/۱۳- ۱۱:۴۶ - مشاهده: ۲۴۱۵

چهل و پنجمین وبینار "تحولات روز"

با عنوان: "تغییر رژیم ارزی اقتصاد جهانی"

به نام خدا

چهل و پنجمین وبینار "تحولات روز"

با عنوان:

"تغییر رژیم ارزی اقتصاد جهانی"

سخنران: پویا جبل عاملی

مشاور بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

 

چهل و پنجمین وبینار "تحولات روز" دانشکده روابط بین الملل، روز سه شنبه مورخ 1400/09/02، با عنوان "تغییر رژیم ارزی اقتصاد جهانی" با سخنرانی آقای دکتر پویا جبل عاملی، مشاور بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برگزار گردید.

آقای جبل عاملی در ابتدای سخنرانی خود ضمن تعریف رژیم ارزی، به بحث پیرامون طیفی از رژیم های ارزی از قفل شدهِ (ثابت) سخت تا شناور پرداخته و ویژگی‌های هر کدام را به تفصیل مورد اشاره قرار داد. ایشان در قسمت بعدی مطالب خود، دوره‌های مختلفی را که رژیم ارزی جهانی به خود دیده است تشریح کرده و در ذیل آن، چرایی تغییر و تحولات در رژیم ها و ترتیبات ارزی را مورد بررسی قرار داد.

در ادامه بحث، سه انتخاب سیاستی در حوزه‌های "رژیم ارزی"، "سیاست پولی" و "تحرک سرمایه" مورد اشاره قرار گرفت. "سه گانه ناممکن" موضوع بعدی مورد بحث بود. علاوه بر این‌ها، موضوعاتی مانند "سیاست پولی در زمان رکود بزرگ"، "تحلیل شوک"، "پایداری نظام شناور ارزی"، "آرژانتین به عنوان نمونه ای از نظام ارزی قفل شده"، "تفاوت نظام ارزی روی کاغذ و در عمل" مورد بررسی قرار گرفت. ایشان در بخش دیگری از سخنرانی خود به طور ویژه به مسئله وضعیت دلار آمریکا، ویژگی‌های خاص تراز تجاری منفی این کشور و همچنین پایداری ساختاری بدهی‌های آن پرداخت. بخش پایانی سخنرانی مربوط به ارز دیجیتال، ارزش ذاتی این ارز و همچنین دورنمای بلندمدت آن در آینده اقتصاد جهانی بود که در نهایت با ارایه بخش نتیجه گیری، وبینار خاتمه یافت.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما