امروز پنج شنبه  ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
۱۴۰۰/۱۲/۲۵- ۱۱:۵۲ - مشاهده: ۲۲۶۵

پنجاه و چهارمین وبینار "تحولات روز"

با عنوان: "سیاست اوراسیایی روسیه با تاکید بر بحران اوکراین "

به نام خدا

پنجاه و چهارمین وبینار "تحولات روز"

با عنوان:

"سیاست اوراسیایی روسیه با تاکید بر بحران اوکراین "

سخنرانان:

آقای دکتر جهانگیر کرمی، دانشیار دانشگاه تهران

آقای دکتر ولی کالجی، عضو شورای علمی ایراس

 

پنجاه و چهارمین وبینار "تحولات روز" دانشکده روابط بین الملل، روز سه شنبه مورخ 1400/12/24، با عنوان "سیاست اوراسیایی روسیه با تاکید بر بحران اوکراین" با سخنرانی آقای دکتر جهانگیر کرمی، دانشیار دانشگاه تهران و آقای دکتر ولی کالجی، عضو شورای علمی ایراس برگزار گردید.

آقای دکتر کرمی سخنرانی خود را با بیان این مسئله آغاز نمود که بحران اوکراین را باید در چارچوب و متنی کلان به نام سیاست اوراسیایی روسیه مورد بررسی قرار داد. وی با اشاره به مفهومی مهم به نام "در آستانه بودن" در خصوص جایگاه روسیه، به دشواری‌های تصمیم گیری این کشور پرداخت. ایشان در ادامه، ضمن ارایه یک تقسیم بندی از سیاست اوراسیایی روسیه در مقاطع زمانی مختلف، به تفصیل به واکاوی این سیاست ها پرداخته و مولفه‌های مهم این سیاست ها را با ذکر مصادیق آن بیان کرد. دکتر کرمی در بخش بعدی سخنرانی خود به تلاش های روسیه برای ایجاد نوعی موازنه و صف بندی جدید که دربرگیرنده کشورهای ناراضی از وضع موجود است، پرداخت. بخش پایانی مطالب ایشان، به تشریح اهمیت و جایگاه ویژه اوکراین در سیاست اوراسیایی روسیه و همچنین سیاست فعلی روسیه در این کشور اختصاص داشت.    

در ادامه این وبینار، آقای دکتر کالجی به ایراد سخنرانی پرداخت. بحث مقدماتی وی روی مسئله هویت روسی متمرکز بود و در همین راستا دو گروه مهم صاحبان قدرت در درون این کشور (قدرت اقتصادی و قدرت سیاسی امنیتی) به عنوان دو بال حاکمیت و قدرت مورد اشاره قرار گرفته و ویژگی‌ها و نوع نگاه این دو گروه تشریح شد. در ادامه و در پرتو نگاه خاص این دو گروه به هویت روسی، اهمیت اوکراین به لحاظ فلسفی، تاریخی و دینی و جایگاه منحصر به فرد این کشور در سیاست های مسکو به تفصیل مورد بحث قرار گرفت. دیاسپورای روسیه در کشورهای پیرامونی و نقش آن‌ها در سیاست ورزی مسکو، رویکرد مسکو در الحاق یا شناسایی استقلال مناطق روس نشین پیرامونی، دو موضوع دیگری بودند که مورد اشاره قرارگرفتند. در ادامه نیز به اهداف روسیه در اوکراین پرداخته شد و سناریوهای احتمالی در ابعاد نظامی، سیاسی و اقتصادی به طور تفکیک تشریح شد. بخش پایانی سخنرانی دکتر کالجی به "تضعیف قدرت نرم و دیپلماسی عمومی روسیه در پی حمله به اوکراین" اختصاص داشت و در نهایت وبینار با پاسخگویی به سوالات حضار خاتمه یافت.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما