امروز شنبه  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
۱۴۰۲/۰۸/۱۵- ۰۹:۱۶ - مشاهده: ۸۵۶

گزارش سمینار تخصصی با موضوع «بررسی تطبیقی سیاست چین و هند در قبال منطقه خاورمیانه»

زمان: دوشنبه هشتم آبان 1402

گزارش سمینار تخصصی با موضوع

 «بررسی تطبیقی سیاست چین و هند در قبال منطقه خاورمیانه»

با سخنرانی:آقای وی لیانگ (پژوهشگر برتر موسسه مطالعات خاورمیانه آکادمی علوم اجتماعی چین)

 

خلاصه مدیریتی:

سمینار تخصصی «بررسی تطبیقی سیاست چین و هند در قبال منطقه خاورمیانه» با سخنرانی جناب آقای وی لیانگ، پژوهشگر برتر موسسه مطالعات خاورمیانه، آکادمی علوم اجتماعی چین در تاریخ دوشنبه هشتم آبان۱۴۰۲ در دانشکده روابط بین الملل برگزار شد . در این جلسه ابتدا آقای وی لیانگ، به معرفی موسسه مطالعات خاورمیانه آکادمی علوم اجتماعی چین پرداختند. سپس ایشان سخنرانی خود را در سه بخش ارائه دادند. در بخش اول به تاریخ روابط هند با خاورمیانه اشاره نمودند.ایشان تاریخچه ی روابط هند و خاورمیانه را در بازه‌های زمانی قبل و بعد از جنگ سرد به تفصیل بیان و ابعاد اقتصادی و سیاسی روابط را بررسی کردند.  در بخش دوم به روابط هند و خاورمیانه در دوره ی نخست وزیری مودی و ویژگی‌های آن پرداختند. ایشان ابعاد سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی روابط هند و خاورمیانه را به طور اختصاصی در دوره ی نخست وزیری نارندرا مودی بیان کردند. پژوهشگر برتر موسسه مطالعات خاورمیانه، بخش سوم بیانات خود را به بررسی دیدگاه چین نسبت به روابط کنونی هند و خاورمیانه اختصاص دادند.

متن گزارش

«تاریخ روابط هند و خاورمیانه از ۱۹۴۷تا ۲۰۱۴» : بین سالهای استقلال هند و آغاز دولت مودی یک بازه ی هفتاد ساله وجود دارد. در این زمان، روابط هند و خاورمیانه را می‌توان به دو بخش «دوره ی جنگ سرد» و «دوره ی بعد از جنگ سرد» تقسیم کرد. در حقیقت جنگ سرد در این جا یک نقطه ی عطف انگاشته می‌شود.در خلال جنگ سرد، روابط هند و خاورمیانه عمدتا در سطح دوجانبه پیش رفت. در حقیقت هند به خاورمیانه، به عنوان یک مجموعه نگاه نمی‌کرد، بلکه به کشورهای خاورمیانه نگاهی جداگانه و انفرادی داشت. در بخش جنگ سرد ایشان به دوره ی نهرو، ایندیرا گاندی و حزب جاناتا پرداختند و در خلال توضیحات، به روابط هند و اسرائیل در این دوره‌ها نیز اشاره کرده ونحوه ی آغاز و چگونگی گسترش روابط هند و اسرائیل را شرح دادند. ایشان در مورد روابط هند و عربستان سعودی و هند و امارات متحده ی عربی نیز توضیحاتی ارائه دادند.

«روابط هند و خاورمیانه در زمان دولت نارندرا مودی و ویژگی‌های آن» :سیاست پیوند با غرب هند، سیاست عمل به سمت شرق (Act East)و کنترل جنوب، اتصال به شمال در این دوره مطرح اند. در این دوره، برای اولین بار از زمان تولد هند، خاورمیانه به عنوان یک کل و یک مجموعه به حساب آمد.در این بخش ابعاد سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی روابط هند و خاورمیانه مورد بررسی قرار گرفت.

ایشان در ادامه افزودند که سیاست خاورمیانه ای مودیاز ۲۰۱۴ تا به امروز سه محور داشته است :

  • - حفاظت و توسعه ی منافع ملی هند، عدم مداخله در مسائل حساس مثل تعارضات بین ایران و عربستان
  • - پیروی از یک رویکرد عمل گرایانه و متوازن، برای مثال هند از خروج آمریکا از برجام و افزایش تحریم ها بر ایران بسیار ناخشنود است، چرا که به واسطه ی آن رابطه ی تجاری هند با ایران به شدت کاهش یافته است و این ضرر بزرگی برای هند محسوب می‌شود.
  • - سیاست عدم تعهد، که میراث بزرگی برای هند است اما واقعیت رویکرد دولت مودی نیست. چرا که آنها براساس این سیاست عمل نمی‌کنند، بلکه با کشورهای مختلف بر سر جنبه‌های مختلف پیمان می‌بندند. در حقیقت هندی‌ها سیاست عدم مداخله در موضوعات داخلی کشورشان را پیش گرفته اند و تمایل ندارند که دیگر کشورها در امور داخلی آنها مداخله کنند.

«دیدگاه چین نسبت به روابط کنونی هند و خاورمیانه» : چین روابط هند و کشورهای خاورمیانه را چگونه می‌بیند؟

چین اذعان دارد که روابط بین هند و خاورمیانه در حال گسترده شدن، قوی تر شدن و عمیق تر شدن است اما در عین حال توسعه ی روابط هند به واسطه ی برخی حقایقداخلی محدود شده است. برای مثال هند در حال محدود کردن سیاست های خاورمیانه ای خویش است. چرا که قابلیت های علمی فناوری و تحقیقاتی هند و همچنین فضای تجاری هند خیلی جذاب نیستند. آنها وابستگی متقابل نامتعادل انرژی و کاردارند. هندی‌ها باید بخش زیادی از انرژی خود را از خاورمیانه وارد کنند و  چاره ی دیگری ندارند. وی لیانگ در این بخش از بیانات خود به ارائه ی توضیحاتی از حقایق داخلی و بین المللی هند پرداخت. ایشان به عنوان نتیجه گیری افزودند کهچین در طول چهل سال گذشته سیاست اصلاحی خود را به کار بسته است و آغوش خود را باز کرده است. چین و هند رقابت های بسیاری دارند که باید به طرق خوبی اتفاق بیفتند، طرقی که نه تنها چین و هند بلکه کشورهای منطقه نیز از آن‌ها بهره ببرند.

در انتهای جلسه نیزآقای وی لیانگ به سوالات مطروحه توسط دانشجویان دانشکده روابط بین الملل پاسخ دادند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما