امروز شنبه  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
۱۴۰۲/۱۱/۰۱- ۰۸:۵۱ - مشاهده: ۱۰۰۲

گزارش نشست سفیر چین در تهران با دانشجویان دانشکده روابط بین الملل

زمان: دوشنبه 18 دی 1402

روز دوشنبه ۱۸ دی ماه سال ۱۴۰۲ جناب آقای چانگ هوآ سفیر محترم جمهوری خلق چین در جمهوری اسلامی ایران به دعوت دانشکده روابط بین الملل ، در محل مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی  وزارت امور خارجه حضور یافتند و پس از ملاقات دو جانبه با جناب آقای دکتر محمدرضا دهشیری ریاست محترم دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه و تبادل نظر درباره همکاری علمی و آموزشی به ایراد سخنرانی در جمع دانشجویان دانشکده روابط بین الملل پرداختند .

سخنان ایشان در چند بخش کلی ایراد گردید :

۱- درابتدا به سوابق  روابط دیرینه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین پرداختند . در این بخش ایشان با اشاره به  سند جامع همکاری‌های راهبردی ۲۵ ساله دو کشور آن را گامی مهم برای توسعه روابط دوجانبه دانستند. ایشان همچنین به دیدگاه‌های مشترک ایران و چین در مجامع و سازمان‌های بین المللی به خصوص سازمان ملل متحد اشاره داشتند‌. ایشان روابط با جمهوری اسلامی ایران را برای رهبران جمهوری خلق چین بسیار حائز اهمیت دانستند. در ضمن ایشان تاکید داشتند که هرگونه  تحولات بین المللی بر روابط مستحکم ایران و چین تاثیر نخواهد گذاشت.

۲- در ادامه ایشان به تبیین جهان در حال تغییر و چالش ها و تحولات معاصر روابط بین الملل از جمله چالشهای کنونی منطقه ی خاورمیانه  بویژه مسئله فلسطین ، مشکلات توسعه ای کشورها در خاورمیانه ، روی آوردن کشورها به  سیاستهای حمایت گرایانه ی اقتصادی و قطع زنجیره ی جهانی شدن اقتصادی ، مسائل و مشکلات تروریسم ، حمله سایبری ، امنیت زیست محیطی ، بحران انرژی ، بحران بدهیهای اقتصادی ، مشکلات آب و هوایی و مسائل و موضوعات هوش مصنوعی و تحولات این فناوری نوظهور پرداختند .

۳- در ادامه سفیر محترم جمهوری خلق چین جناب چانگ هوآ به تبیین سیاست خارجی جمهوری خلق چین پرداختند . در این بخش ایشان با اشاره به تلاش‌های جمهوری خلق چین برای تقویت روابط ملتها و دولت های منطقه خاورمیانه به اقدامات میانجیگرایانه جمهوری خلق چین برای بهبود روابط بین جمهوری اسلامی ایران و دولت عربستان سعودی پرداختند . در این بخش ، ایشان اشاراتی به کوشش های جمهوری خلق چین برای تسهیل روند عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای پرداختند و در ادامه به تلاش های همکاری جویانه چین برای تسریع در فرآیند عضویت و الحاق ایران به بریکس اشاراتی داشتند .

۴- در ادامه جناب سفیر به راهبردهای کلان سیاست خارجی چین برای جهان آینده اشاره نمودند. از جمله : مقابله با استانداردهای دوگانه قدرت های بزرگ جهان ، تقویت همکاری همه جانبه ، ترسیم آینده مشترک بشریت ، هماهنگی برای مقابله با چالشهای مشترک ، تلاش برای رفاه و پیشرفت جامعه جهانی ، تلاش برای امنیت فراگیر و همه جانبه ، تلاش برای تقویت سیاست درهای باز، بهره برداری مشترک از منابع جهانی ، تلاش برای تقویت گفتگو و مذاکره ، تلاش برای تقویت همکاری‌های توسعه ای و اجتماعی ، تلاش برای گسترش سیاست یادگیری متقابل و احترام به  همکاری ، تقویت ایده همزیستی انسان و طبیعت ، ترویج ارزش های مشترک انسانی و جهانی صلح ، توسعه ، عدالت ، ‌ دموکراسی، جهان چند قطبی مخالفت با هژمونی ، توسعه حکمرانی جهانی و اشاره به طرح کمربند : جاده برای توسعه مادی و اقتصادی و آشنایی فرهنگها و تمدن‌ها با یکدیگر اشاره کردند .

ایشان در ضمن  پاسخگوی سوالهای دانشجویان دانشکده روابط بین الملل بودند.

در پایان ایشان ضمن تشکر بابت دعوت به دانشکده روابط بین الملل خواهان گسترش روابط فی ما بین در زمینه تبادل استادان و دانشجویان و محققان در زمینه  رشته روابط بین الملل شدند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما