امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
۱۴۰۲/۱۲/۱۶- ۰۹:۵۲ - مشاهده: ۶۸۸

سخنرانی رئیس دانشکده در آیین پایانی جایزه ملی پژوهش‌های برتر روابط فرهنگی بین‌المللی

...

دکتر محمدرضا دهشیری رئیس دانشکده روابط بین الملل در آیین پایانی جایزه ملی پژوهش‌های برتر روابط فرهنگی بین‌المللی، با تأکید بر اینکه روش و محتوا در پژوهش‌های معیار در حوزه روابط بین‌المللی مورد توجه است، اظهار داشت: در این زمینه باید به موضوعات جدید و مستحدثه توجه ویژه شود. هوش مصنوعی یکی از اولویت‌ها در این زمینه است. همچنین پژوهش در باره مباحث مرتبط با دیپلماسی مقاومت حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه توجه به رویکرد تمدنی یکی از نکات مهم در عرصه سیاست خارجی و دیپلماسی فرهنگی کشور است، عنوان کرد: با توجه به اینکه درصدد مدل سازی روابط فرهنگی بین‌المللی هستیم توجه به رویکرد تمدنی و الگوسازی در این زمینه برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی‌که بر پایه خردورزی و خودباوری و اخلاق مداری است جایگاه مهمی دارد.

دکتر دهشیری با تأکید بر اینکه، ما در یک جنگ شناختی با دیگران قرار داریم، افزود: نیاز به روایت سازی ایجابی از همه داشته‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی‌بیش از پیش احساس می‌شود. بنابراین باید درصدد باز آفرینی سیاست‌ها و دستاوردهای خود باشیم تا در این جهان پیچیده کنونی روایت خود را به عنوان روایت غالب به جهان عرضه کنیم.

رئیس دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه با بیان اینکه پژوهشگران باید از هوش فرهنگی مناسب برخوردار باشند و از نیازهای آنان محسوب می‌شود، اظهار کرد: ایشان باید براساس ذائقه فرهنگی مخاطبان، پژوهش کنند. همه پژوهش‌ها متناسب با همه مناطق نیست بلکه باید متناسب با حوزه‌های مختلف تمدنی و فرهنگی منطقه‌ای نیز مبادرت به پژوهش های مرتبط شود.

وی تصریح کرد: رایزنان فرهنگی نیازمند این هستند که به سلاح پژوهش مجهز باشند تا بتوانند در این فرآیند آنچه می‌گذرد را به صورت علمی تحلیل و عرضه و به نوعی تصویر ایجابی کشور را به جهان ارائه کنند.

رئیس دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه در ادامه، گفت: در عصر کنونی لازم است با رویکرد میان رشته ای و بهره گیری از چند دیسپلین علمی‌به پژوهش‌های فرهنگی بپردازیم. باید از علوم دیگر مانند جامعه شناسی و مردم شناسی نیز بهره بگیریم بنابراین یکی از نکته‌ها در پژوهش، اهتمام به رویکرد مردم شناسنامه برای شناخت جوامع است تا با پژوهش‌های عمیق مبتنی بر مردم شناسی، جوامع را مورد توجه قرار دهیم.

دهشیری، رویکرد کاربردی در پژوهش‌های فرهنگی بین‌المللی را رویکرد مهمی دانست و گفت: ما نیاز داریم با رویکرد حل مسأله به پژوهش بپردازیم. پژوهش‌هایی که قادر می‌سازد در شرایط سخت بر چالش‌ها غلبه کنیم مورد توجه است.

رئیس دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه همچنین، بیان کرد: در مسائل روشی، لزوم رویکرد بی طرفانه و پرهیز از رویکردهای صفر تا صدی مورد توجه است. ما نباید به دوگانگی سازی‌های تصنعی یا جداسازی و مرز گذاری‌های نامستند مبادرت بورزیم. همچنین مطالعات مبتنی بر زمینه گرایی شایسته توجه است زیرا که هدف تحلیلی مهمی دارد. اینها در واقع، فهم عمیق و سودمند از واقعیت است، تا بتوانیم پژوهش‌های فرهنگی را با آنچه در جوامع رخ می دهد، پیوند دهیم.

دکتر دهشیری ابراز امیدواری کرد، این جایزه مطلعی باشد برای اهتمام پژوهشگران به دیپلماسی فرهنگی و روابط فرهنگی بین‌المللی و مطالعات عمیق تر فرهنگی در حوزه روابط بین‌المللی.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما